Základní škola


Základní škola je málotřídní škola s pěti ročníky ve čtyřech třídách, jejíž součásti je školní družina. Na obědy žáci chodí do nedaleké mateřské školy, kde mají k dispozici samostatnou školní jídelnu. Výuka všech pěti ročníků probíhá podle školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání „Škola malého stromu“.

Konkrétní ročníky v jednotlivých třídách se rozdělují vždy pro jeden školní rok – tzn., na konci prázdnin, před začátkem nového školního roku. Zkušení pedagogové volí vždy takovou skladbu školní třídy, aby bylo možné přihlédnout k potřebám všech žáků.

Málotřídní uspořádání základní školy je v některých směrech – zejména pro pedagogy, náročnější. Děti se ale také přirozeným způsobem naučí kooperovat, tolerovat druhé a rozvinou si schopnost samostatně a kreativně pracovat. Nespornou výhodou je také celkově nižší počet žáků ve třídách - i v celé škole. Toto uspořádání umožňuje pedagogům navázat s dětmi bližší kontakt a citlivě je podpořit nejen v roli žáka. Pedagogové také získávají větší prostor pro individuální práci s dětmi a mohou citlivě zachytit jejich případné potíže. Individuální a přátelský přístup ke každému žákovi je u nás samozřejmostí.

Hlavní cíle a zásady výchovně-vzdělávací práce s dětmi:

  • Vytvořit bezpečné, přátelské a podnětné prostředí pro harmonický rozvoj osobnosti dětí.
  • Zajistit všestranný rozvoj osobnosti každého dítěte, s přihlédnutím k individuálním potřebám.
  • Utvářet a posilovat kladné vztahy mezi dětmi, rodiči a školou.
  • Pracovat maximálně profesionálně, s využitím nejnovějších poznatků a metod.

 

Během všech aktivit s dětmi klademe zejména důraz na:

  • Rozvoj komunikačních a sociálních kompetencí.
  • Rozvoj schopnosti kooperace a tolerance.
  • Rozvoj fantazie, kreativity a přirozené zvídavosti dětí.
  • Maximální „propojení“ teoretických poznatků s reálnou zkušeností.

 

Přehled zařazení ročníků do tříd pro aktuální školní rok (2024/2025):

třída: ročníky: třídní učitel:  
       
I. 1.ročník
 
Stanislava Černá 731 547 436
II. 2.ročník
 
Mgr. Květoslava Musílková 776 855 699
III.

4.ročník

Mgr. Stanislava Vodičková  603 725 076
III.

4. a 5.ročník
 

Mgr. Jan Musílek 606 650 655

 

Přehled žáků ve třídách pro aktuální školní rok (2024/2025)

ročník: počet žáků: poznámka:
1.ročník 11 žáků 6 chlapců, 5 dívek
2.ročník 16 žáků 10 dívek, 6 chlapců
3.ročník 9 žáků 7 dívek, 2 chlapci
4.ročník 12 žáků 3 dívky, 9 chlapců
5.ročník 9 žáků 2 dívky, 7 chlapců

Jaké jsou výhody docházky do málotřídní školy (mj. léty ověřené):

  • ve škole vládne téměř rodinná atmosféra, pro děti méně stresující prostředí než ve velké škole,
  • vzhledem k menšímu počtu žáků ve třídách je větší možnost využívání individuálního přístupu k žákům a mnohem lepší možnost upravit tempo výuky podle stupně vývoje žáka,
  • v prostředí malé školy se daří úspěšněji předcházet sociálně patologickým jevům (kouření, šikana),
  • při spojení ročníků pomáhají starší děti mladším spolužákům; učí se pracovat samostatně, což je velká výhoda pro pozdější studium,
  • škola je otevřená vůči rodičům či veřejnosti (nejen v den otevřených dveří),
  • úzká spolupráce s mateřskou školou či zřizovatelem.

Čím je tedy výchovně vzdělávací práce v málotřídní škole specifická?

Zejména:

  • v principu skupinového vyučování – učitel musí žáky všech ročníků zaměstnávat tak, aby se vzájemně nerušili,
  • v uplatňování principu tzv. otevřené třídy – žáci patřící k jednomu ročníku se pro některé předměty spojují s žáky jiného ročníku,
  • ve zvyšování sociální kooperace mezi žáky – žáci jsou častěji vystaveni příležitostem ke spolupráci a respektu k ostatním.